سحرخیزی، زمانی برای خود مراقبتی مامان ها

سحرخیز باش تا کامروا شوی!! جمله ای که زیاد شنیدیم اما عملی کردنش کار هر کسی نیست!!

سحرخیزی یک خصلت مهم برای همه مامان هاست که مزایای بسیاری هم برای خودشان و هم برای سایر اعضای خانواده دارد. زود از خواب بیدار شدن به شما امکان می دهد تا قبل از شروع هرج و مرج روز، لحظات گرانبهایی را مخصوص به خود داشته باشید و از این زمان برای مراقبت از خود، چه برای ورزش، مدیتیشن یا صرفاً لذت بردن از یک فنجان چای، استفاده کنید. مسلما وجود چنین اوقاتی برای خود مراقبتی می تواند در حفظ نشاط جسمی و روحی بسیار تاثیرگذار باشد. سحرخیزی بهره وری را افزایش می دهد به این صورت که در زمان تنهایی و سکوت می توانید یک برنامه ریزی اولیه صبحگاهی داشته باشید تا کارایی شما افزایش و اضطرابتان در طول روز کمتر شود. همچنین، یک شروع آرام با صبحانه ای دلچسب به دور از تنش و عجله را  برای خانواده خود فراهم کنید. علاوه بر تمام این مزایا ، سحرخیزی مامان ها می تواند یک الگو  برای بچه ها باشد تا مهارت های نظم و انضباط خود را ارتقا داده و مدیریت زمان را یاد بگیرند.

 با تمام مزایایی که برای سحرخیزی در این مقاله گفتیم و مسلما همه شما مطالب بسیار در این زمینه خوانده اید اما باید گفت، ایجاد تغییر رفتار در این زمینه  بسیار چالش برانگیز است. ما در این مقاله، استراتژی های عملی را برای کمک به مامانهایی ارائه می دهیم که برای سحرخیزی مشتاق هستند اما نمی دانند چگونه این عادت خوب را در خود ایجاد کنند.

 یک هدف واضح را تعیین کنید:

اولین قدم برای تبدیل شدن به یک مامان سحرخیز، تعیین هدف برای سحرخیزی است. سعی کنید به این سوال پاسخ دهید که چرا می خواهید زود بیدار شوید؟ (خودمراقبتی، ورزش، زمانی برای مدیتیشن، برنامه ریزی و ... ) تعیین یک هدف واضح باعث ایجاد انگیزه می شود و تعهد به تغییر را آسان تر می کند.

 تغییرات را به صورت تدریجی اعمال کنید:

به یاد داشته باشید سحرخیزی به معنای کاهش مدت زمان خواب نیست بلکه هدف منظم کردن زمان خواب و بیداری است. برای سحرخیز بودن باید زودتر به رختخواب بروید. از طرفی، تنظیم برنامه خواب خانواده یک شبه امکان پذیر نیست. بنابراین سعی کنید، تغییرات در زمان خواب و بیداری را به صورت تدریجی ایجاد کنید. هر شب با رفتن به رختخواب 15 الی 30 دقیقه زودتر شروع کنید تا اینکه به زمان بیدار شدن دلخواه خود برسید. این رویکرد تدریجی به بدن شما کمک می کند تا بدون ایجاد محرومیت از خواب، با برنامه جدید سازگار شود.

فرآیند به خواب رفتن خود را باز طراحی کنید:

هرچقدر این فرآیند آرامش بخش تر باشد سریع تر شما را آماده خواب خواهد کرد. فعالیت هایی مانند کتاب خواندن، مدیتیشن یا یک دوش آب گرم می تواند به آرامش ذهن شما کمک کند و شما را برای خواب شبانه آرام آماده کند.

نزدیک به زمان خواب، از وسایل دیجیتال استفاده نکنید:

نور آبی ساطع شده توسط صفحه وسایل الکترونیک می تواند در تولید ملاتونین (هورمونی که خواب را تنظیم می کند) تداخل ایجاد کند. حداقل یک ساعت قبل از خواب از تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه را ممنوع کنید تا کیفیت خواب خود را بهبود بخشید.

اتاق خوابتان را برای یک خواب آرامش بخش آماده کنید:

سعی کنید اتاقی از خانه را انتخاب کنید که نزدیک خیابان نباشد تا صدا و نور محیط بیرونی مزاحم خواب شما نشود. در زمان خواب تا حد ممکن اتاق را تاریک با تهویه مطبوع نگه دارید. برای داشتن یک خواب خوب، از تشک و بالش طبی استفاده کنید.

چندین هشدار  تنظیم کنید:

برای جلوگیری از ضربه زدن به دکمه چرت زدن به طور مکرر ، چندین هشدار را در اتاق و دور از دسترستان تنظیم کنید. این شما را وادار می کند تا از رختخواب خارج شده و حس خواب آلودگی شما کاهش یابد.

یک همراه برای سحرخیزی داشته باشید.

از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید تا به شما کمک کنند ، به او تعهد بدهید تا برای هدفی که تعیین کرده اید تمام تلاشتان را انجام خواهید داد و اگر ناموفق بودید از طرف آن فرد جریمه شوید.

 به خودتان پاداش دهید:

برای جشن گرفتن دستاوردهای صبح زود خود ، یک سیستم پاداش در نظر بگیرید. از خوردن یک صبحانه مورد علاقه تا خرید یک وسیله جالب.

 صبور وثابت قدم  باشید:

تبدیل شدن به مامان سحرخیز روندی است که به صبر و ثبات قدم شما نیاز دارد و فرایندی زمانبر است. این اشکالی ندارد اگر گاهی بیشتر خوابیدید، اصلا دلسرد نشوید. در تلاش های خود مصمم باشید و به سمت هدف خود پیش بروید.

نهایتا اینکه، سحرخیزی اگر چه عادتی است که به سختی ایجاد می شود اما نتایج آن، به قدری ارزشمند هستند که برای بدست آوردن آن ها خود را به چالش بکشید. به یاد داشته باشید اگر در مسیر بمانید با گذشت زمان، بیدار شدن زود هنگام به بخشی طبیعی در زندگی شما تبدیل می شود. آرامش سحرگاهی را در آغوش بگیرید و ببینید چگونه این آرامش بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد.

افراد زیادی متکی به آزمون و خطا در انجام کارها هستند، اما افراد موفق طرفدار یادگیری و استفاده از تجربیات دیگرانند.
مامی‌کا، اجتماعی از
مامان کارآفرین های موفق است...

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید