مامان های کارآفرین! بهره وری یک مفهوم جادویی در مدیریت است که می تواند زندگیتان را متحول کند. احتمالا اگر به این مطلب علاقه مند شدید به این خاطر است که در زندگی خود خواهان این هستید که با کار نرمال، نتایج پر بازدهی را تجربه کنید پس همواره به دنبال این سوال که به عنوان یک خانم چطور می توانم بهره وری بیشتری داشته باشم؟ بوده اید. با ما همراه باشید تا در این مقاله کامل ضمن بیان مرور موانع بهره وری برای خانم ها راهکارهای عملی اجرای بهره وری را مطالعه کنید.
در دنیای پر سرعت امروز ، بهره وری به یک کلمه کلیدی تبدیل شده است که در تمام جنبه های زندگی افراد طنین انداز است. برای زنان ، به ویژه ، بهره وری ، از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا اغلب نقش ها و مسئولیت های مختلفی را بر عهده دارند. بهره وری به ما کمک می کند تا مدیریت خانواده را به خوبی انجام دهیم در شغلمان عملکرد بهتری داشته باشیم و در راستای دنبال کردن اهداف شخصی گام های موثرتری برداریم، بهره وری می تواند یک تغییر دهنده بازی باشد و این امکان را برای ما فراهم می کند تا ضمن حفظ تعادل کار و زندگی سالم به اهداف زندگی دست پیدا کنیم.
-اما بیاید تا بدانیم اساسا بهره وری به چه معناست؟
هسته اصلی بهره وری، توانایی انجام وظایف به صورت مؤثر و کارآمد است. بهره وری فقط مربوط به کار سخت تر یا طولانی تر نیست بلکه در مورد کار دقیق تر و به حداکثر رساندن میزان بازدهی زمان و تلاشی است که ما در هر کاری سرمایه گذاری می کنیم. بهره وری شامل جنبه های مختلفی از جمله مدیریت زمان ، تعیین هدف ، اولویت بندی ، تمرکز و توانایی به حداقل رساندن حواس پرتی و از بین بردن کارهای غیر ضروری است.
اجازه بدهید در ادامه با یک داستان همراه شویم:
سفر بهره وری لنا
لنا یک مدیر اجرایی بازاریابی است که چندین پروژه در زمان های به هم فشرده را قبول کرده بود. او غالباً خودش را غرق کار می کرد ، اواخر شب و آخر هفته کار می کرد ، اما هنوز هم احساس می کرد که پیشرفت چشمگیری نمی کند. تعادل کار و زندگی او بهم ریخته بود و دائماً استرس داشت و احساس خستگی می کرد.
یک روز لنا ، در طی مکالمه با همکارش ، متوجه شد چیزی که او در زندگی نیاز دارد اندکی افزایش بهره وری است و عدم آن باعث شده تا او در زندگی شخصی و حرفه ای به نتیجه دلخواهش نرسد بنابراین تصمیم گرفت تا بیشتر در خصوص بهره وری اطلاعات کسب کند و استراتژی های آن را پیاده کند.
لنا فردای آن روز را با ایجاد یک لیست اولویت بندی و با تمرکز بر مهمترین کارها شروع کرد . او همچنین از تکنیک Pomodoro ، که شامل کار در فواصل 25 دقیقه ای و به دنبال آن استراحت های کوتاه بود ، کمک گرفت و ترکیب این دو به او کمک کرد تا با تجدید انرژی، تمرکز خود را حفظ کند و از فرسودگی حین کار خودداری کند.
در مرحله بعد ، لنا با خاموش کردن اعلان های موبایل خود در ساعات کاری ، حواس پرتی اش را به حداقل رساند. او همچنین شروع به واگذاری وظایف به اعضای تیمش کرد و وقت خود را برای تمرکز روی کارهای مهم پروژه آزاد کرد.
طی چند هفته ، لنا متوجه پیشرفت قابل توجهی در نتایج شد. او توانست وظایف بیشتری را انجام دهد ، با سهولت به زمانبندی ها برسد و حتی زمانی را برای پیگیری امور شخصی مهم پیدا کرد.
یکی از مهمترین منافع بهره وری برای لنا تعادل کار و زندگی بود. او با انجام کارهای بیشتر در روز کاری خود، توانست در یک ساعت معقول از دفتر خارج شود و با خانواده و دوستانش وقت با کیفیت بگذراند. او احساس استرس کمتری و انرژی بیشتری داشت ، که این امر بر رفاه کلی وی تأثیر مثبت گذاشت.
بهره وری تازه لنا نیز فرصت هایی را برای رشد شغلی باز کرد. مدیر وی متوجه عملکرد بهبود یافته وی شد و با این حساب که او آماده است تا مسئولیت های بزرگتری بپذیرد جایگاه شغلی بهتری به او پیشنهاد داد.
با نگاهی به گذشته ، لنا فهمید که پذیرش استراتژی های بهره وری یک تغییر دهنده بازی است.او دیگر احساس غرق شدن در کار و بی ثمری را نداشت.
داستان زندگی لنا میتواند به عنوان یک نمونه پر تکرار در اطراف ما باشد، افرادی که علی رغم غرق شدن در کار دستاوردهای چشمگیر را تنها به دلیل عدم استفاده از این مفهوم جادویی از دست می دهند.
اگر بخواهیم واقع بینانه و با نگاه جامعی به ایجاد بهره وری در زندگی خودمان به عنوان خانم های این جامعه بپردازیم لازم است که با برخی موانع بهره وری که بیشتر گریبان گیر خانم ها است آشنا شویم تا به راهکارهای عملی برسیم.
-موانع بهره وری برای خانم ها چیست؟
زنان اغلب به دلیل انتظارات اجتماعی و نقش های جنسیتی با چالش های بهره وری منحصر به فرد روبرو هستند. که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم:
1.نقش های متعدد زنان: زنان اغلب مسئولیت های متعدد ، از جمله کار بیرون ، امورات خانه، مراقبت از کودکان یا بستگان سالخورده را بر عهده دارند. ایجاد تعادل بین این نقش ها می تواند یک چالش قابل توجه در بهره وری باشد.
2.فقدان سیاست های محل کار: سیاست های ناکافی در محل کار ، مانند مرخصی غیر انعطاف پذیر زایمان ، عدم حمایت از مادران دارای فرزندان خردسال، فرصت های محدود برای پیشرفت شغلی ، می تواند مانع از بهره وری زنان و رشد شغلی شود.
3.تعصب و تبعیض جنسیتی: زنان ممکن است با تعصب جنسیتی ، کلیشه و تبعیض در محیط کار روبرو شوند ، که می تواند اعتماد به نفس آنها را تضعیف کند ، فرصت ها را محدود کند و بر بهره وری آنها تأثیر منفی بگذارد.
4.سندرم ایمپاستر (خودویرانگری): بسیاری از خانمها با وجود دستاوردهای خود ، با سندرم ایمپاستر روبرو هستند و مدام احساس ناکافی بودن خود و تلاش هایشان را دارند. این می تواند منجر به تردید در گرفتن موقعیت های جدید یا جستجوی فرصت های بهتر شود که در نهایت بر بهره وری تأثیر می گذارد.
5. بار ذهنی: زنان غالباً سهم نامتناسب از بار ذهنی دارند که شامل مدیریت وظایف خانه ، مدیریت برنامه ها و احساسات و عواطف است. این حجم از بار ذهنی نامرئی می تواند بر عملکرد ذهنی او تاثیر گذاشته و تخلیه شود و بهره وری را تحت تأثیر قرار دهد.
بنابراین لازم است برای ایجاد بهره وری در زندگی خود به عنوان یک خانم علاوه بر شناخت موانع و سعی بر رفع آن ها راهکارهای عملی ایجاد بهره وری را به کار ببریم.
چند راهکار عملی برای افزایش بهره وری در خانم ها:
1. برنامه ریزی کنید و کارها را بر اساس اولویت انجام دهید. با شناسایی اولویت های خود و ایجاد یک برنامه عملی شفاف شروع کنید. وظایف را بر اساس اهمیت و فوریت آنها مشخص کرده و به آن ها زمان اختصاص دهید. برنامه ریزی و اولویت بندی به شما کمک می کند تا متمرکز شوید و از اختصاص زمان به امور غیر مهم جلوگیری کنید.
2. تکنیک های استفاده بهینه از زمان را بکار ببرید. ارزش زمان را عمیقا درک کنید تا از هدردادن آن دوری کنید. تکنیک هایی مثل تکنیک Pomodoro ، مسدود کردن زمان یا ماتریس آیزنهاور را یاد بگیرید. این روشها می توانند به شما در ساختن یک روز پر بازده کمک کنند و حواس پرتی را به حداقل رسانند. اطمینان حاصل کنید که زمان کافی را به کارهای با اولویت بالا اختصاص می دهید.
3. از فناوری به عنوان اهرم بهره وری استفاده کنید. اپلیکیشن های بهره وری ، ابزارهای مدیریت پروژه و تقویم های دیجیتال برای ساده تر کردن گردش کار و سازماندهی کارها را در گوشی خود نصب کرده و از آن ها استفاده کنید. این ابزارها می توانند به شما در ردیابی وظایف ، یادآوری امور و همکاری مؤثرتر با دیگران کمک کنند.
4. از خودتان مراقبت کنید. بهره وری فقط مربوط به کار سخت تر نیست برای داشتن بهره وری به سلامت جسم نیاز دارید. اطمینان حاصل کنید که فعالیت های مراقبت از خود مانند ورزش ،پرداختن به امور معنوی و تفریح را در اولویت قرار دهید. یک ذهن و بدن سالم دارای بهره وری بیشتر خواهد بود.
5. برون سپاری کنید.سعی نکنید خودتان همه کارها را انجام دهید. یاد بگیرید که در صورت امکان وظایف یا مسئولیت هایی را که امکان دارند برون سپاری کنید. این امر باعث می شود زمان و انرژی شما برای تمرکز بر مهمترین فعالیت ها صرف شود.
6. حواس پرتی ها را از بین ببرید.حواس پرتی مانع بهره وری شما می شود آن ها را بشناسید و به حداقل برسانید. این می تواند شامل خاموش کردن اعلان ها ، تعیین زمان برای استفاده از رسانه های اجتماعی یا ایجاد یک فضای کاری اختصاصی عاری از آشفتگی و سر و صدا باشد.
7. دستاوردهای کوچک را جشن بگیرید. بهره وری یک سفر است و جشن گرفتن پیروزی های کوچک در طول مسیر ضروری است. تصدیق دستاوردهای شما ، هر چقدر هم که کوچک باشد ، می تواند انگیزه شما را تقویت کرده و شما را روی اهدافتان متمرکز کند.
-نقل قول هایی از بزرگان در خصوص بهره وری
و در پایان برخی از نقل قول های الهام بخش در مورد بهره وری که می تواند به عنوان یک یادآوری و انگیزه باشد را با هم می خوانیم:
"بهره وری هرگز یک تصادف نیست بلکه نتیجه تعهد به تعالی ، برنامه ریزی هوشمند و تلاش متمرکز است." - پل جی مایر
"نکته اصلی بهره وری انجام همه وظایف لیست کارهایتان نیست ، بلکه برنامه ریزی اولویت های خود است." - استفان کاوی
نهایتا اینکه با شناخت موانع بهره وری و استفاده از تکنیک های بهره وری برای مدیریت کارهای زندگی می توانیم به عنوان بانوان جامعه تمام پتانسیل های خود را شکوفا کرده و به سطوح قابل توجه بهره وری دست یابیم و راه را برای رشد شخصی و حرفه ای هموارتر کنیم.