11 راهکار عملی برای ارتقای عملکرد ابتدای سال

همه ما مامان های کارآفرین که مدیر یک کسب و کار کوچک هستیم در زندگی می خواهیم که با ارتقای عملکردمان بهترین نتایج را کسب کنیم اما شاید اکثر اوقات نتوانسته ایم به نتایج دلخواهمان برسیم در این مقاله که برگرفته از کتاب ارتقای عملکرد آقای بقوسیان است با هم در خصوص روش های ارتقای عملکرد می خوانیم تا به صورت اصولی آن را یاد گرفته و به کار ببریم.

مامان ها بدانید برای افزایش عملکرد لازم است این کارها را انجام دهیم:

1.آگاهانه تصمیم بگیریم تا کارها را با سرعت بیشتری انجام دهیم.

ما غالبا می توانیم کارها را  سریع تر از زمانی که برای آن ها در نظر گرفته ایم انجام دهیم. قانون پارکینسون می گوید: «هر کار به اندازه زمانی که به آن اختصاص داده ایم طول می کشد.»

در واقع ما اگر بتوانیم کاری را در یک ساعت انجام بدهیم اما برای انجام آن 3 ساعت زمان بگذاریم آنقدر آن را طول میدهیم که در همان 3 ساعت تمام شود، بر عکس این موضوع هم امکان پذیر است؛ پس ما باید کاملا آگاهانه کاری که به صورت معمول و با ریتم آرام در 3 ساعت انجام می دهیم را در یک ساعت تمام کنیم بدون اینکه به کیفیت کار آسیبی وارد شود.

2.مدیریت انرژی خود را بهبود بدهیم.

بدن ما برای اینکه سرحال و بانشاط باشد نیاز به شارژ انرژی باتری های خود دارد. محققان برای بدن چهار باتری که انرژی ما را در طول زندگی تامین می کنند را نام برده اند:

باتری جسمی: شارژ انرژی این باتری با تغذیه خوب و استراحت کافی و هر موضوعی که به جسم ما مربوط می شود انجام می گیرد.

باتری احساسی: انرژی احساسی ما با آرامش، احساس خوب نسبت به خود و دوری از نگرانی ها شارژ می شود.

باتری فکری: برای اینکه مغز ما عملکرد خوبی داشته باشد و بتواند  تصمیمات درستی بگیرد باید برای شارژ انرژی فکری خود از عادت های مثبت کمک بگیریم، خورد و خوراک نامناسب، مصرف دخانیات باعث افت انرژی فکری ما می شوند.

باتری روحیه: روحیه را می توان یک برایند کلی از میزان رضایت خود نسبت به زندگی بیان کنیم اینکه هر شب قبل از خواب با بررسی که انجام می دهیم، بدانیم امروز هم بر اساس معیارهای اخلاقی و ارزش ها حرکت کرده ایم و قدم مثبتی رو به جلو در راستای اهدافمان برداشته ایم. داشتن ارزش های معنوی و والا و عدم زیر پاگذاشتن آن ها در موقعیت های روزمره می تواند ما را به انسان هایی با روحیه قوی تبدیل کند. اینکه در هر لحظه از زندگی، خدا را که آفریدگار هستی است همراه و یاریگر خود بدانیم باعث تقویت قدرت روحی ما می گردد.

 

3.تمرکز بالایی داشته باشیم.

وقتی شروع به انجام کاری می کنیم لازم است تمام حواسمان متمرکز بر کار باشد، در لحظه حال باشیم و تمام انرژی خود را معطوف لحظه ای که در آن نفس می کشیم، کنیم. موقع انجام کار از جایمان بلند نشویم، موبایلمان را چک نکنیم و با کسی صحبت نکنیم.

4.بهانه گرفتن را برای خودمان ممنوع کنیم.

بهانه گرفتن یک عادت مخرب است که سطح انرژی ما را به شدت کاهش می دهد. مشکلات وجود دارند و همه ی انسان های روی زمین به نحوی درگیر آن ها هستند اینکه ما با بهانه گرفتن خودمان را یک قربانی تصور کنیم و مدام با تکرار آن حال خود و آدم های اطرافمان را خراب کنیم یک اشتباه محض است.

5.تناوبی کار کنیم.

قانون 90 دقیقه طلایی را بکار ببرید. ما ماشین نیستیم که از همان صبح اول وقت در یک سطح انرژی باشیم و تا انتهای شب با بالاترین میزان انرژی و عملکرد به کار خود ادامه دهیم. به طور معمول بعد از 90 دقیقه کار نیاز به یک ربع استراحت داریم.

6.استراحت مناسب داشته باشیم.

ما نیاز داریم سه مدل استراحت را برای خودمان برنامه ریزی کنیم. اولین مورد استراحت روزانه است که بر اساس همان قانون 90 دقیقه آن را اجرا می کنیم. مورد دوم، استراحت هفتگی است که در روزهای جمعه برای انجام کارهای کوچک عقب افتاده، بودن در کنار خانواده از آن استفاده می کنیم. (اگر در روز جمعه شرایط به گونه ای پیش برود که نتوانیم زمانی برای خود داشته باشیم و به کارهای مورد علاقه مان که به ما انرژی می دهد بپردازیم، می توانیم علاوه بر جمعه ها یک روز دیگر از هفته را برای استراحت اختصاص دهیم). سومین مورد استراحت فصلی است که در هر فصل یک هفته کاملا به دور از دغدغه های شغلی و هر چیز دیگری فقط استراحت می کنیم.

7.عادت های مثبت در خود ایجاد کنیم.

خداوند بدن ما را از ابعاد گوناگونی شگفت انگیز آفریده است. یکی از این موارد انجام بدون زحمت عادت هاست. بگذارید با یک مثال بهتر برایتان توضیح دهم فرض کنید شما و دوستتان می خواهید در یک مسافت مشخص با ماشین های خود رانندگی کنید. شما 10 سال است گواهینامه دارید اما دوستتان به تازگی گواهینامه خود را دریافت کرده است. مسلما شما به پشتوانه آن ده سال تکرار رانندگی، خیلی راحت تر و مسلط تر و بدون استرس ماشین را کنترل خواهید کرد و احتمالا در مدت زمان کمتری به مقصد می رسید.

بنابراین فعالیت هایی که برای ما به عادت تبدیل می شوند انرژی کمتری می گیرند پس اگر بتوانیم تعداد عادت های مثبتمان را بیشتر کنیم می توانیم ضمن افزایش عملکرد به ذخیره انرژی خود کمک کنیم. اصلی ترین روش ایجاد یک عادت مثبت مداومت و تکرار بیش از حد کار است.

8.عادت های بد را از خود دور کنیم.

به گفته محققان ما نمی توانیم عادتی را ترک کنیم بلکه می توانیم صرفا آن را جایگزین نماییم. پس اگر عادت بدی داریم می توانیم به محض اینکه در معرض بروز آن قرار گرفتیم آن را با یک عادت غیر مخرب جایگزین کنیم.

9.ارزش زمان و عمر را عمیقا درک کنیم.

جان سی مکسول معتقد است ما اساسا نمی توانیم زمان را مدیریت کنیم زیرا زمان قابل ذخیره سازی نیست نمیتوان آن را خرید یا به کسی فروخت تنها چاره ما در برخورد با مقوله زمان این است که ارزش آن را درک کنیم و عمیقا این را باور کنیم که هر روزی که بر ما میگذرد تکرار شدنی نیست و باز نمی گردد. عدد 1440 را پیش رو و در ذهن داشته باشیم، این عدد دقایق یک روز است که لحظه به لحظه می گذرند.

 امام علی علیه السلام می فرمایند: آدم عاقل کسی است که (حتّی) یک نَفَس از عمر خود را در چیزی که برایش سودی ندارد به هَدَر نمی‌دهد.

10.روتین انرژی بخش اول صبح داشته باشیم.

اگر ابتدای روز خود را خوب شروع کنیم، در کل روز ما تاثیر مثبت می گذارد. یک پیشنهاد خوب برای شروع این است که یک ساعت اول صبح ، بعد از اذان صبح 20 دقیقه به امور معنوی بپردازیم، 20 دقیقه صرف فعالیت بدنی و 20 دقیقه را صرف یادگیری کنیم.

11.قانون 5 ثانیه را رعایت کنیم.

این قانون مرتبط با پذیرفتن پیشنهادات دیگران است؛ طبق این قانون ما قبل از پذیرفتن درخواست اطرافیانمان کمی فکر می کنیم و در صورتی که واقعا قادر به انجام آن درخواست بدون ایجاد پیامدی در برنامه خودمان بودیم آن را قبول می کنیم. بیشتر مواقع لازم است به خیلی از درخواست ها نه بگوییم تا بتوانیم متمرکز باقی بمانیم.

هنری دیوید ثورو، نویسنده و فیلسوف، چنین نوشت:

«اگر انسان با اطمینان در مسیر رویاهای ارزشمندش پیشروی کند و بکوشد به‌گونه‌ای زندگی کند که آن را در تصورش پرورانده است با موفقیتی غیرمنتظره روبه‌رو خواهد شد که دستیابی به آن به‌‌طور معمول، در طی آن دوره‌ زمانی، کمابیش غیرممکن به نظر می‌رسد. او از حد و مرزهایی ناپدید عبور خواهد کرد. قانون‌هایی جدید، جهانی شگفت‌انگیزتر در وجود او و در محیط پیرامونش به جریان می‌افتند و او مجوزی را برای رفتن به حیطه‌‌ای والاتر از هستی به دست می‌آورد.»

 

افراد زیادی متکی به آزمون و خطا در انجام کارها هستند، اما افراد موفق طرفدار یادگیری و استفاده از تجربیات دیگرانند.
مامی‌کا، اجتماعی از
مامان کارآفرین های موفق است...

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید