خودشناسی، یک ابزار مهم موفقیت

مامان ها بدانید و آگاه باشید که اگر هنوز در تصمیم گیری هایتان با تردید مواجه هستید یا از نتایج تصمیماتی که می گیرید راضی نیستید شاید باید روی مهارت خودشناسی خود بیشتر کار کنید.

موفقیت ، در اشکال مختلف خود ، هدفی است که بسیاری از ما آرزو می کنیم به آن دست یابیم. چه شخصی و چه حرفه ای باشد، از طرفی سفر در مسیر موفقیت اغلب با چالش هایی همراه است. با این حال، کلیدی که برای باز کردن تمام پتانسیل های ما و عبور از چالش ها کارساز می افتد، کشف خود است. شناخت خود یا self knowledge یک مقوله ی مهم در زندگی هر فردی است که به عنوان یک مهارت نرم تلقی می شود و بسیار از طرف بزرگان دینی به آن تاکید شده است. ما با شناخت خود، می توانیم بهتر موقعیت های زندگی را تحلیل کنیم و با انتخاب های درست، اتفاقات مثبتی را رقم بزنیم. اگر خود را نشناسیم و با لایه های پنهان خود روبرو نشویم، ما هم مانند همان افرادی عمل خواهیم کرد که مدام از این شاخه به آن شاخه می پرند و نهایتا هیچ دستاورد ارزشمندی ندارند. حالا که با اهمیت خودشناسی در موفقیت آشنا شدیم با ما همراه باشید تا دقیق تر با خودشناسی آشنا شویم و ابعاد آن را مطالعه کنیم.

خودشناسی چیست؟

منظور از خودشناسی این است که خود را از ابعاد مختلفی که در ادامه می آید بشناسیم و نسبت به آن ها آگاهی داشته باشیم تا با این شناخت بتوانیم در مسیر زندگی تصمیمات درستی بگیریم و اقدامات موثری را انجام دهیم.

انسان ها باید خود را از جنبه های متفاوتی بشناسند:

  • ارزش وجودی و اعتبار در مجموعه هستی
  • استعداد های ذاتی
  • افکار، اندیشه ها و احساسات
  • شناخت نقاط قوت و ضعف
  • شناخت جسم و اندام های بدن
  • شناخت رفتارها، اخلاقیات

 

حالا که با ابعاد شناخت خود آشنا شدیم، به صورت مختصر در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

اگر ارزش وجودی خود را در نظام هستی درک کنیم، بسیاری از اقدامات نادرست را کنار می گذاریم و هر رفتاری را در شان خود نمی بینیم. وقتی بتوانیم استعداد های ذاتی خود را بشناسیم در مسیری قدم خواهیم گذاشت که در آن با استفاده از استعدادهایمان سریع تر و راحت تر به مقصد برسیم. شناخت افکار، اندیشه ها و احساساتمان نیز بسیار مهم است که می تواند تصمیمات و انتخاب های ما را تحت تاثیر قرار دهد، اگر این جنبه را به خوبی نشناسیم و بسته به جایگاهی که برای خودمان ترسیم کرده ایم، آن ها را تقویت نکنیم ممکن است در موقعیت های ناشناخته اقداماتی از ما سر بزند که مورد پسند خودمان هم نباشد.

شناخت نقاط قوت و ضعف برای حرکت در مسیر موفقیت بسیار مورد تاکید است. اینکه ما آینده ای را برای خود در نظر بگیریم که هیچ سنخیتی با نقاط قوت و ضعف ما نداشته باشد مسلما کار ما برای دستیابی به آن بسیار مشکل خواهد بود.

جنبه ای که خیلی از ما شاید توجه زیادی به آن نداریم، بعد جسمانی ماست، ما باید بدانیم چه نقاط ضعف و قوتی در جسممان داریم تا بهتر بتوانیم برای رفع نقاط ضعف و بهبود نقاط قوت برنامه ریزی کنیم. به قول اساتید بدن مرکب ما در مسیر رشد است باید به آن برسیم و آن را تقویت کنیم تا بتواند ما را به سریع ترین  و راحت ترین شکل به مقصد برساند.

اگر ما به درستی اخلاقیات و رفتارهای خود را مورد بررسی قرار بدهیم و ان ها را بشناسیم می توانیم در بسیاری از تصمیماتمان بدون شکست و پشیمانی عمل کنیم مثلا اگر ما ذاتا آدم های درونگرایی هستیم و این را ندانیم و موقعیت شغلی را انتخاب کنیم که برای یک آدم برونگرا ساخته شده مسلما پس از مدتی احساس سرخوردگی و پشیمانی بابت تصمیمان خواهیم داشت.

بنابراین تا اینجا متوجه شدیم چقدر شناخت خود با ابعاد مختلفی که دارد مهم است و ما می توانیم مانند یک فرد آگاه به خود تصمیماتی بگیریم و موقعیت هایی را خلق کنیم که حرکت ما به سمت رشد را تسهیل کند یا با عدم شناخت خود در هر موقعیت تصمیم گیری، انتخابی را انجام دهیم که بعدها بابت آن پشیمان شویم و مدام خود را سرزنش کنیم. در مقاله بعدی برای شما راه هایی برای شناخت بهتر خود را معرفی خواهیم کرد.

افراد زیادی متکی به آزمون و خطا در انجام کارها هستند، اما افراد موفق طرفدار یادگیری و استفاده از تجربیات دیگرانند.
مامی‌کا، اجتماعی از
مامان کارآفرین های موفق است...

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید