مامان کارآفرین ها ! بدانید و آگاه باشید؛ از زمانی که کسب و کار خود را شروع می کنید با اصطلاحات و مفاهیم زیادی روبرو می شوید که باید برای یادگیری و بکارگیری آن ها سرمایه گذاری کنید، یک مدیر آگاه برای بقا و رشد کسب و کارش، خود را ملزم به یادگیری و آموزش دیدن می کند. یکی از اصطلاحات مهم کسب و کار، بازاریابی است. برخی مامان های کارآفرین به اشتباه بازاریابی را با تبلیغات یکی می گیرند. درادامه با این اصطلاح استراتژیک بیشتر آشنا خواهید شد.
بازاریابی چیست؟
قدیمی ترین تعریف بازاریابی که توسط انجمن بازاریابی آمریکا در سال 1935 ارائه شده است بیان می کند که بازاریابی اجرای فعالیتهایی در فضای کسب و کار است که جریان کالا و خدمات را از تولیدکننده به سمت مصرفکننده هدایت میکند.
انجمن بازاریابی آمریکا هر چند وقت تعریف بازاریابی را مورد بازنگری قرار می دهد و در جدیدترین بروزرسانی آن که در سال 2017 انجام شده است بازاریابی به اسن صورت تعریف شده است؛ بازاریابی فعالیتی است که مجموعه ای از موسسات در قالب فرایندهایی برای ساختن، برقراری ارتباط، ارائه و تبادل پیشنهاداتی که برای مشتریان، کاربران، شرکا و جامعه در مقیاس بزرگ ارزشمند است به کار می گیرند.
در مجموع می توان گفت تعاریف بسیار زیادی در مورد بازاریابی در سال های مختلف ارائه شده است که در سال های مختلف گسترش آن در منابع علمی منتشر شده است اما عصاره ای از تعاریف مختلف بازاریابی که در عین سادگی حق مطلب را ادا کند را در ادبیات خانومانه خودمان به صورت زیر تعریف می کنیم: این یک تعریف مخصوص مامان های کارآفرین برای بازاریابی کسب و کارشان است:
بازاریابی یعنی رساندن صدای کسب و کارتان به افرادی که نیازمند محصول و یا خدمات شما هستند.
در این تعریف دو عبارت کلیدی وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد:
- صدای کسب و کار
- رساندن صدای کسب و کار به افرادی که نیازمند محصول یا خدمات شما هستند
در مورد عبارت اول، صدای کسب و کار منظور این است که شما برای کسب و کار خود تمامی المان های مورد نیاز برای شناخته شدن توسط بقیه را پیش بینی کرده و به کار بگیرید. صدای کسب و کار شما معرف خود است، شما می بایست با ظرافت بیانیه ای برای کسب و کارتان تهیه کنید تا نشان دهد چرا مشتریان به شما نیاز دارند و شما چه کار اساسی را می توانید برای آن ها انجام دهید. به علاوه، یک نام خوش آوا که در صورت امکان معنی آن تداعی کننده زمینه کسب و کارتان باشد، لوگو و عناصر مرتبط با هویت بصری، حتی محصول باکیفیت شما نیز صدای خوش کسب و کارتان را تکمیل می کنند.
عبارت کلیدی بعدی رساندن صدای کسب و کار به افرادی است که نیازمند محصول یا خدمت شما هستند . نکته اصلی که از این عبارت نتیجه می گیریم نیاز بسیار اساسی کسب و کار به افرادی است که خواهان آن هستند. یک رابطه دو طرفه بین کسب و کار و مشتری که نقطه مشترکشان محصول یا خدمت مورد ارائه و مورد نیاز است.
مامان های کارآفرین این جمله از فیلیپ کاتلر پدر علم بازاریابی را خوب به خاطر بسپارید چون به خوبی اهمیت توجه به نیاز مشتری را در فرایند فروش بیان می کند. او می گوید: «هدف از فروش تامین نیاز مشتری و هدف از بازاریابی، کشف آن است.» .
ما در این قسمت به بازاریابی پر بازده که درست و اصولی گام هایی برای شناخت مشتری و نیاز وی را بر می دارد و محصول را در معرض خرید مشتری قرار می دهد نیازمندیم. کسب و کاری که با یک شاکله درست آن را بنا نهادیم و صدای خوش کسب و کارمان حالا باید با ابزارهای بازاریابی به سمع و نظر مشتری برسد. مامان های کارآفرین، منظور ما از صدای کسب و کار صدای یک انسان نیست، صدای کسب و کار نمود بیرونی یک کسب و کار است که هم تصویری است هم شنیدنی و هم مرتبط با تداعی های ذهنی مخاطبانش می باشد.
"مامان های کارآفرین! برای رساندن صدای کسب و کارتان به کسانی که به آن نیازمند هستند، لازم است هزینه کنید!"
نکته حائز اهمیت در بازاریابی مشاغل خرد و خانگی، عدم هدر دادن منابع مالی با انجام درست بازاریابی است. رساندن دقیق پیام به جامعه هدف کسب و کارهای کوچک یک امر حیاتی است زیرا در این مدل کسب و کارها به دلیل بودجه محدود نمی توان ترفندهای کسب و کارهای بزرگ برای بازاریابی را تقلید کرد و باید از روش های مختلف مطمئن گردید که پیام به درستی به جامعه هدف رسیده و چه نتایجی را در برداشته است.
مامیکا، همراه شماست تا برای بازاریابی کسب و کار خود با بهترین روش ها، بهینه ترین هزینه ها را داشته باشید.