نگاهی به آمار مشارکت اقتصادی زنان و فرصت های موجود

در این مقاله قصد داریم شما را با آمار و ارقام مشارکت اقتصادی زنان شگفت زده کنیم، اطلاعاتی که نشان می دهد کسب و کار برای خانم ها از طرف عرضه کنندگان بکر و از طرف مشتریان خواستنی است.

طبق آخرین سرشماری انجام شده، به گزارش مرکز آمار ایران جمعیت در سن کار (جمعیت 15 سال به بالا)، حدود 63 میلیون نفر بوده است که از این تعداد، آقایان نرخ مشارکت اقتصادی 68 درصدی و خانم ها با نرخ مشارکت 13 درصدی داشته اند.

 

 

 

اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم نرخ پایین مشارکت اقتصادی زنان می تواند دلایل زیر را داشته باشد:

  • محدودیت های ایجاد شده از سمت خانواده
  • ازدواج و فرزندآوری
  • سخت بودن فعالیت در اکوسیستم کارآفرینی کشور برای خانم ها
  • عدم آشنایی خانم ها با روش های مختلف کسب درآمد
  • سرمایه بر بودن ایجاد یک شغل موفق

هر چند این دلایل بسیار در شروع و ادامه فعالیت کارآفرینی یک خانم موثرند اما با همین شرایط، افراد زیادی هستند که کار خود را شروع کرده اند و به درآمد های بالا رسیده اند.

در واقع در این مقاله می خواهیم به نیمه پر این آمار و ارقام نگاه کنیم و به جای گله و شکایت، از ضرورت حرکت زنان برای زنان بگوییم. با چشمانی باز از نیازهای پاسخ داده نشده زنان صحبت کنیم. بازار بکر و پر درآمدی با جمعیت 31 میلیون نفر! جک ما بنیان گذار سایت چینی علی بابا که ارزش خالص دارایی های وی 23 میلیارد دلار برآورد شده است یکی از دلایل موفقیتش را این می داند: در موقعیتی که فریاد شکایت بقیه بلند بود من به دنبال فرصت ها بودم.

 

بنابراین مامان ها بیایید با هم به جای گله و شکایت از جنبه مثبت به قضیه نگاه کنیم. نرخ مشارکت اقتصادی بانوان 13 درصد بوده است که بخش زیادی از این مشارکت در صنعت و خدمات اعلام شده است، یعنی اشتغال در محیط کارخانه و کارگاه با شرایط سخت. بنابراین از همین 13 درصد هم افراد خیلی کمی هستند که توانسته اند با طرح ایده های نو و خلاقانه به نیاز جامعه پاسخ دهند.

بر اساس پژوهش های موجود در علم مدیریت، پایه ایجاد یک کسب و کار موفق، پاسخ به نیاز مشتری است. وقتی شما به عنوان یک خانم به نیازهای خودتان و سایرین نگاه می کنید مسلما موارد بسیاری را می توانید نام ببرید که اگر برای رفع آن ها کسب و کاری وجود داشت که دغدغه شما را برطرف می کرد حاضر بودید بابتش هزینه پرداخت کنید.

پس ما اگر کمی از منفی نگری نسبت به موفقیت کسب و کار در شرایط ایران را کم کنیم مسلما با ایده های متنوعی روبرو خواهیم شد که هر کدام می تواند با پاسخ به نیاز بخش زیادی از مشتریان پولساز شوند.  

موضوع دیگری که می تواند باعث کند شدن رشد مشارکت اقتصادی خانم ها باشد، نگاه به درآمدزایی تنها از طریق شغل کارمندی است و یا اینکه برای ایجاد شغل حتما باید سرمایه هنگفتی داشت یا با وجود زندگی و بچه ها نمی توان قدم از قدم برداشت. اما این نگاه هوشمندانه ای در عصر حاضر نیست، البته نمی توان گفت همه افراد توان کارآفرین بودن و مدیریت مشاغلی با چندین کارمند را دارند اما، نکته اینجاست که الان در خارج از کشور مفهومی به نام کارآفرینان تک نفره بین خانم ها بسیار محبوب شده است.  یعنی خانمی که در خانه با وجود فرزندان با سرمایه پایین بر اساس نیاز بازار و نیاز مشتری، ایده تولید محصول یا ارائه خدمتی را دارد و با کمک آن درآمدزایی می کند. این مدل افراد نه دغدغه مدیریت تیم را خواهند داشت و نه سرمایه ای که صرف اجاره مکان  و یا تجهیزات گران قیمت شود. کسب و کارها در این مدل معمولا کمتر از بحران های فضای عمومی اقتصادی جامعه تاثیر می پذیرند.

کارآفرینان تک نفره بسته به مهارتی که دارند با استفاده از ظرفیت خانه برای خود شغلی را ایجاد می کنند. بر اساس آمارهای بین المللی مشاغل خانگی باعث شده تا میزان پس انداز خانواده ها در آمریکا تا 4000دلار افزایش یابد. همچنین طبقه آمار دیگری حدود 40درصد کسب و کارهای کوچک در آمریکا را مشاغل خانگی تشکیل می دهند چیزی نزدیک به 15 میلیون نفر!

بنابراین جمعیت 31 میلیون نفری خانم ها در حالی که تنها 4 میلیون از این افراد شاغل هستند نشان می دهد این بازار بکر هنوز جای رشد زیاد دارد، یعنی افراد بیشتری با ایده های خلاقانه مشاغل کم ریسک و کم سرمایه ای را ایجاد کنند. در این 31 میلیون نفر هم مشتری و هم مدیر کسب و کار می تواند حضور یابد و با ایجاد ارزش برای هر دو طرف این معادله علاوه بر ایجاد یک رابطه برد-برد، به رشد اقتصادی کشور نیز کمک شود. امروزه کسب و کارهای خانگی در کشورهای پیشرفته رونق بسیاری پیدا کرده تا آنجا که مشاغل خانگی تا ۲۳ درصد کل مشاغل این کشورها را شامل می شود و این روند رو به افزایش است ( باتوجه به ریسک پایین و سرمایه بری کم)، این در حالی است که سهم مشاغل خانگی در ایران بین ۳ تا ۴ درصد برآورد می‌شود

به عنوان جمع بندی باید گفت، درست است که به دلایلی که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد کارآفرینی برای خانم ها سخت است اما در همین شرایط هم خانم های زیادی هستند که کار خود را شروع کرده اند و به درآمدهای بالا رسیده اند، پس این نشان می دهد شرایط سخت یا بد نمیتواند نیروی اراده ما را متوقف کند اما از دلایل موفقیت این افراد می توان به آموزش دیدن، عملگرا بودن به جای کامل گرایی، صبر برای رشد تدریجی، خلاقیت در حل چالش ها و استمرار اشاره کرد که سبب شده در دراز مدت رویاهای خود را تحقق بخشند.

افراد زیادی متکی به آزمون و خطا در انجام کارها هستند، اما افراد موفق طرفدار یادگیری و استفاده از تجربیات دیگرانند.
مامی‌کا، اجتماعی از
مامان کارآفرین های موفق است...

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید