برنامه ریزی کسب و کارهای کوچک به روش OKR

سلام به همه مامان کارآفرین های پر تلاش، حتما برای خیلی از شما برنامه ریزی برای رشد کسب و کار، افزایش درآمد و جذب مشتری بیشتر یک دغدغه فکری بوده است! اما شاید نتوانسته اید به درستی هدفی را برای خود تعریف کنید و در راستای آن حرکت کنید ولی دیگر نگران نباشید ما در این مقاله قصد داریم یک شیوه برنامه ریزی موثر را که شرکت های بزرگی مثل گوگل، توییتر و نتفلیکس با بهره گیری از آن توانسته اند به دستاوردهای به یادماندنی برسند را با شما به اشتراک بگذاریم. با برنامه ریزی کسب و کار کوچک خود به روش OKR شما هم می توانید رویاهایتان را محقق کنید. فایل تمپلیت برنامه ریزی به روش OKR برای کسب و کارهای کوچک را در انتهاب مقاله حتما دانلود کنید و برای خود به این روش برنامه ریزی کنید.

خیلی از افراد تصور می کنند روش برنامه ریزی  OKR تنها برای شرکت های بزرگ با سیستم های نیروی انسانی و ساختاری پیچیده است اما این روش می تواند ارتقای عملکرد را برای شما به عنوان مدیر یک کسب و کار کوچک و صاحب یک شغل خانگی فراهم آورد و با تمرکز منابع شما سبب شود تا به اهداف خود دست یابید.

هسته اصلی OKR از دو عنصر تشکیل شده است:

- اهداف: اینها اهداف بلندپروازانه شما هستند - آنچه آرزو می کنید به آن برسید. اهداف شما باید جاه طلبانه و در عین حال قابل دستیابی و همچنین الهام بخش باشند.

- نتایج کلیدی: اینها نتایج قابل اندازه گیری هستند که پیشرفت شما را به سمت اهداف ردیابی می کنند. نتایج کلیدی باید چالش برانگیز باشند. یادتان باشد آنها وظایف نیستند بلکه شاخص های موفقیت هستند.

در اصل ، شما مجموعه ای از نتایج کلیدی را برای دستیابی به اهداف خود مرحله به مرحله تکمیل می کنید.

 

 

چرا OKR ها مهم هستند؟!

  • آن ها کمک می کنند تمام تلاش هایتان را متمرکز و هم جهت با اهدافتان نگه دارید.
  • معیارهای روشنی برای پیگیری موفقیت به شما ارائه می دهند.
  • تیم ها را برای افزایش توانایی های خود به چالش می کشند.

 

آیا کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی می توانند از روش برنامه ریزی OKR استفاده کنند؟

بله! اگرچه مشاغل کوچک و خانگی اغلب با منابع محدود فعالیت می کنند اما برای پاسخ به تغییرات بازار باید چابک باشند. OKR بدون از بین بردن انعطاف پذیری، موجب وضوح و تمرکز می شود و سبب می شود یک ساختار منسجم در جهت دستبابی به اهداف برای کسب و کارهای کوچک به مرور زمان شکل بگیرد.OKR  به اولویت بندی وظایف کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که هر تلاش شما برای تحقق اهداف گسترده کسب و کارتان موثر است.

 

برای برنامه ریزی به روش OKR به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

  • اهدافی که تعیین می کنید باید به وضوح نمایانگر یک وضعیت موفقیت آمیز در آینده باشد.
  • مسلما برای کسب و کار کوچک خود اهداف بلندپروازانه زیادی در سر دارید اما برای نوشتن OKR تنها روی مهمترین آن ها تمرکز کنید شما می توانید در بخش های مختلف کسب و کار خود OKR بنویسید (فروش، بازاریابی، توسعه و ...)
  • OKR های خود را محدود کنید تا روی آنچه واقعاً مهم است تمرکز کنید.

 

برای اجرای OKR به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

 

- برقراری ارتباط: OKR ها را با تمام اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید و توضیحات لازم را در خصوص آن ها بدهید.

- بررسی: به طور مرتب پیشرفت را بررسی کرده و در صورت نیاز به بهبود تغییرات جزئی و مناسب را اعمال کنید.

- جشن: دستاوردها را تحسین کنید و از شکست های خود درس بگیرید.

 

یک نمونه موردی از نحوه برنامه ریزی به روش OKR برای کسب و کار خانگی تولید شمع:

سارا یک مامان کارآفرین است که یک سال از شروع کسب و کار کوچک او در زمینه تولید شمع های معطر ارگانیک می گذرد، او در بازارچه های محلی و شبکه های اجتماعی محصولش را به فروش می رساند و توانسته است درآمد مناسبی برای خود ایجاد کند. با  افزایش تقاضا برای خرید شمع هایش اکنون نیاز به یک ساختار اصولی برای مدیریت و رشد کسب و کارش را احساس می کند.

چالش اصلی او اکنون مدیریت پیچیدگی روزافزون عملیات و تنیدگی آن با امور خانه و فرزندانش بود بنابراین او به روشی برای تعیین اهداف روشن ، پیگیری پیشرفت آنها و اطمینان از پایداری رشد کسب و کارش نیاز داشت.

سارا تصمیم گرفت چارچوب OKR را برای ساده تر کردن فرایندهای تجاری خود پیاده سازی کند که در ادامه آن را با هم میخوانیم:

- هدف: میزان فروش شمع با رایحه شیرین را در بازار افزایش دهم.

   - KR1: یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنم و در سه ماهه اول به 500 فروش برسم.

   - KR2: با دو بوتیک محلی برای قرار دادن محصولاتم صحبت کنم.

- هدف: افزایش دامنه محصول و رضایت مشتری.

   - KR1: دو رایحه فصلی جدید با میزان رضایت مشتری بیش از 90 ٪ ایجاد کنم.

   - KR2: یک سیستم بازخورد مشتری را پیاده سازی کنم و ظرف 24 ساعت به سوالات پاسخ دهم.

 

نتایج پیاده سازی روش OKR برای کسب و کار سارا:

طی شش ماه از اجرای OKR ، فروش عطرهای شیرین به نتایج قابل توجهی دست یافت:

- فروشگاه آنلاین سارا بیش از 600 فروش را ثبت کرد .

- مشارکت با بوتیک های محلی منجر به افزایش 30 درصدی فروش شد.

- معرفی رایحه های جدید با بازخورد مثبت روبرو شد و به میزان رضایت مشتری 95 ٪ رسید.

- سیستم بازخورد، باعث افزایش مشارکت مشتری و تکرار خریدها گردید.

نتیجه

سارا برای افزاش فروش شمع با رایحه های شیرین از روش OKR استفاده کرد و OKR ها جهت روشن حرکت به سمت اهداف و حصول نتایج قابل اندازه گیری را ارائه دادند که برای رشد بسیار مهم بودند. این چارچوب به سارا کمک کرد تا روی آنچه واقعا مهم است، تمرکز کند و منجر به بهبود تصمیم گیری و عملکرد کسب و کار او گردید.

 

چند مثال بیشتر از نوشتن OKR برای کسب و کارهای کوچک

    - هدف:

درآمد فروش را در سه ماهه بعدی 20 ٪ افزایش دهید.

    - نتایج کلیدی:

      1. نرخ جذب مشتری 15درصد افزایش یابد.

      2. راه اندازی دو کمپین بازاریابی جدید برای تولید سرنخ های جدید و ردیابی نرخ تبدیل.

-----------------------------------------

     - هدف:

رضایت مشتری را در طی شش ماه به 90 ٪ افزایش دهید.

    - نتایج کلیدی:

      1. میانگین زمان پاسخگویی به سوالات مشتری را 50 ٪ کاهش دهید.

      2. اجرای یک سیستم بازخورد مشتری و دستیابی به 20 ٪ افزایش در بازخورد مثبت.

      3. تهیه و راه اندازی یک برنامه وفاداری مشتری ، با هدف ثبت 30 ٪ نرخ ثبت نام در بین مشتریان موجود.

-----------------------------------------------------

-هدف:

راه اندازی یک کمپین بازاریابی موفق برای افزایش آگاهی از برند.

نتایج کلیدی:

    - به 10000 بازدید از وب سایت در طی ماه اول برسید.

    - تولید 500 سرنخ جدید از طریق کمپین.

    - دستیابی به نرخ تبدیل 3 ٪ از سرنخ به مشتریان.

--------------------------------------------------------

-هدف:

درآمد ماهانه را در طی شش ماه آینده 30 ٪ افزایش دهید.

-نتایج کلیدی:

    - تا پایان ماه دوم ، سه مشتری جدید با درآمد بالا را تضمین کنید.

    - درآمد X از منابع درآمد منفعل (به عنوان مثال ، بازاریابی وابسته ، درآمد تبلیغات) تا ماه ششم کسب کنید.

--------------------------------------------------------

-هدف:

رشد آنلاین 50 ٪ در سه ماهه بعدی.

-نتایج کلیدی:

    - ترافیک وب سایت را 20 ٪ از طریق بهینه سازی SEO و بازاریابی محتوا تا ماه دو افزایش دهید.

    - بهبود نرخ تبدیل وب سایت از 2 ٪ به 3 ٪ در ماه سه.

    - راه اندازی کمپین بازاریابی ایمیل هدفمند و افزایش 10 درصدی در خریدهای مکرر در ماه سه.

--------------------------------------------------------

-هدف:

در شغل مشاوره، پایگاه داده مشتری را گسترش داده و در طی شش ماه آینده 40 ٪ ارجاع را افزایش دهید.

-نتایج کلیدی:

    - در سه رویداد شبکه ای شرکت کنید و پنج سرنخ مشتری جدید را در ماه سه تضمین کنید.

    - برای افزایش دیده شدن، چهار مقاله با کیفیت را در وب سایت های خاص صنعت منتشر کنید.

 

 

جمع بندی:

OKR فقط در مورد تعیین اهداف نیست. بلکه با OKR یاد می گیرید چگونه روی اهداف واقعا مهم متمرکز شوید و برای دستیابی به آن ها خود و تیم تان را به جلو سوق دهید با در آغوش گرفتن OKR ، شما به فرهنگ رشد و پیشرفت مستمر متعهد می شوید.

تمپلیت فایل برنامه ریزی به روش OKR کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی

 

 

افراد زیادی متکی به آزمون و خطا در انجام کارها هستند، اما افراد موفق طرفدار یادگیری و استفاده از تجربیات دیگرانند.
مامی‌کا، اجتماعی از
مامان کارآفرین های موفق است...

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید