نشست انتقال تجربه برای کسب و کارهای کوچک در بیان نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک تهران

نشست انتقال تجربه برای کسب و کارهای کوچک در بیان نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک تهران در دورهمی برگزار شده از طرف انجمن توسعه کسب و کارهای کوچک اتاق بازرگانی تهران

این متن خلاصه ای از صحبت های

  • جناب آقای مهندس نامی نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک تهران
  • خانم دکتر دین محمدی دکترای مدیریت فناوری و ریاست انجمن توسعه کسب و کارهای کوچک اتاق بازرگانی تهران
  • خانم مهندس یوسفی کارشناس ارشد MBA و دبیر اجرایی انجمن می باشد که در دورهمی انتقال تجربه با موضوع کمپین فروش شب عید انجمن توسعه کسب و کارهای کوچک برای صاحبان کسب وکار در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار گردید.

 

کسب و کارهای کوچک و اتصال به برندهای معروف صنعت

امروزه می توان گفت در بسیاری از کالاها تولید کنندگان زیادی وجود دارند به عنوان مثال در حوزه پوشاک، از آنجا که تولید پوشاک به عنوان یک شغل خانگی مرسوم است به تبع آن در این بخش رقابت نیز بسیار بالاست و متاسفانه دیده می شود افراد بدون دانش و تجربه وارد این فضا شده و با مشکلات بسیاری روبرو می شوند بنابراین در ابتدای کار توصیه می شود تا این کسب و کارها تلاش کنند تا ضمن تولید با کیفیت به برندهای معروف وصل شوند. امروزه بسیاری از برند های معروف با افتخار اعلام می کنند بخش زیادی از تولیداتشان متعلق به کسب و کارهای کوچک و خانگی است. این موضوع از  چند جهت دارای مزیت است اول اینکه آن کسب و کار کوچک که در ابتدای کار هنوز بازاری ندارد می تواند خیلی سریع محصول خود را به بازار عرضه کند و دغدغه فروش محصول را نداشته باشد با توجه به اینکه فروش به صورت یک مقوله جدا نیازمند هزینه برای تبلیغات و یا در حالت فروش حضوری هزینه اجاره مکان و عوارض کسب و کار است بنابراین به تنهایی می تواند فشار هزینه ای بالایی را برای کسب و کار نوپا ایجاد نماید. از طرف دیگر اتصال به برندهای معروف برای کسب و کارهای کوچک توام با چالش های فراوانی خواهد بود که در این میان آن ها می توانند جایگاه خود را در بازار شناخته و با شناخت کاستی های خود در جهت رفع آن ها تلاش نمایند و به مرور رشد خود را افزایش دهند.

اتصال به برندهای معروف و کارخانجات همچنین می تواند مواد اولیه برای کسب و کارشما را تامین نماید به عنوان مثال عروسک سازی ها یا سایر تولید کنندگان ریزکالاها می توانند از ضایعات پارچه بسیار زیاد کارخانه های پوشاک که در رنگبندی و تنوع طرح بالاست، استفاده نمایند و شرکت ها بسیار علاقه مند هستند پیشنهاداتی برای استفاده از این دورریزها جهت ایجاد ارزش افزوده داشته باشند.

 

 

کسب و کارهای کوچک و شناخت بازار و مشتری

به عنوان صاحب کسب و کار کوچک حتما قبل از شروع به کار مطالعات امکان سنجی و  نیازسنجی شامل شناخت بازاری که می خواهید در آن به فعالیت بپردازید، شناخت مشتریان خود از لحاظ اینکه چه علایقی دارند و در کدام دهک اجتماعی هستند که می توانند برای کالای تولیدی ما هزینه کنند را انجام دهید. در اکثر موارد موفقیت یک کسب و کار به تولید محصول نیست بلکه موضوع اصلی توانایی آن کسب و کار در شناخت بازار و ایجاد سهم بازار برای خود است چون الان در زمینه های مختلف تولید کنندگان زیادی وجود دارند. فقط وقتی می توانیم ادعا کنیم که خیال ما از فروش راحت است و تنها دغدغه تولید داریم که محصول ما بسیار منحصر به فرد باشد و مزیت رقابتی خوبی نسبت به سایر محصولات داشته باشد و مشتریانی که بخواهند آن محصول را خریداری کنند گزینه ی دیگری به جز کسب وکار ما برایشان وجود ندارد. شما می توانید با شناخت بازار و انجام اقدامات درست بازاریابی و فروش صحیح، رشد کسب و کار خود را تضمین نمایید. اگر محصولی که تولید می کنیم مشتری کمی دارد نشان می دهد که ما به درستی مخاطب و بازار هدف را پیدا نکردیم. اگر ما محصول صنایع دستی را تولید می کنیم که ارزش افزوده بالا و قیمت بالایی دارد باید بدانیم مخاطبی که توان خرید محصول ما را دارد در کدام محیط حضور دارد در کدام شبکه اجتماعی وقت می گذراند تا ما با تبلیغات درست محصول خود را در معرض دید و انتخاب وی قرار دهیم.

به عنوان مثال اگر به عنوان تولید کننده پوشاک هستید و محصولاتی با رنج قیمتی متوسط رو به بالا تولید می کنید و هدفگذاری خود را جذب قشر درآمدی که توان خرید محصولتان را دارد قرار می دهید پس باید فروشگاه خود را در مراکز خرید بالای شهر یا جایی که آن قشر از مردم بیشتر در ان محل سکونت دارند اجاره کنید یا اگر محصول ارزان قیمتی برای اقشار با درآمد پایین تولید می کنید باید مراکز خریدی را مدنظر قرار دهید که آن افراد آنجا حضور دارند. اگر می خواهیم در فضای مجازی فعالیت کنید باید بدانید اینفلوئنسری که قرار است محصول ما را معرفی کند آیا مخاطبانی دارد که به محصول ما علاقه مند باشند؟

 

انواع کمپین فروش برای کسب و کارهای کوچک

کمپین ها میتوانند اهداف مختلفی داشته باشند، یک نوع می تواند تنها برای آگاهی از برند باشد اینکه ما بازار و مشتریان را از حضور خودمان مطلع کنیم. نوع دیگری از کمپین برای معرفی محصول جدید است که می خواهیم آن را به مخاطبان خود معرفی کنیم. مورد بعدی کمپین های مناسبتی که فقط در مناسبت ها مورد استفاده قرار می گیرد. کمپین ها می توانند از لحاظ زمانی هم متفاوت باشند، برخی کمپین ها فصلی هستند که طی آن صاحبان کسب و کار فروش ویژه هایی را در آن ترتیب می دهند که در این حالت تنها موضوع قیمت رقابتی است و از این طریق مشتریان جذب خواهند شد. برخی از کمپین ها دائمی هستند که کسب و کارها به صورت دائم برای بانک اطلاعاتی مشتریانشان پیامک های تخفیف می فرستند. نکته ای که باید در اینجا لازم است به آن توجه کنیم این است که در ایران بالاترین میزان فروش در عید نوروز رقم می خورد اما در کشورهای اسلامی بیشترین رونق بازارهای آن ها در عید فطر و ماه رمضان است که کسب و کارهای ما هم می توانند از این فرصت استفاده  کنند و برای این ایام پیشنهادات جذابی برای مشتریانشان ارائه دهند.

موضوع مهمی که در فروش ویژه ها باید به آن توجه کرد موضوع برنامه ریزی تخفیف ها با در نظر گرفتن سبد کالا برای فروش است به عنوان مثال ما همواره در پوشاک محصولاتی داریم که به عنوان محصولات پایه شناخته می شوند و همیشه در فروشگاه ما وجوددارند مثل پیراهن ساده مردانه، تیشرت، شومیزهای ساده زنانه و ... اما برخی محصولات مطابق فصل، مد و روندهای بازار هستند بنابراین ما زمانی که در فروش ویژه تخفیف می گذاریم این را در نظر میگیریم در کدام محصول چقدر ضرر می کنیم، در کدام محصول سود می کنیم و در مجموع فروش ویژه ی ما چه میزان سود برای ما خواهد داشت.

 

 

باشگاه مشتریان برای کسب و کارهای کوچک

کسب و کارهای بزرگ پس از هر خرید مشتریان ارتباط خود را حفظ می کنند به این صورت که اطلاعات هویتی شماره تماس و حتی تاریخ تولد آنان را در باشگاه مشتریان خود ثبت می کنند و در زمان های مناسب به آنان پیامک می فرستند. کسب و کارهای کوچک نیز باید فایلی از اطلاعات مشتریان خود داشته باشند و در زمان هایی که فروش ویژه دارند یا مناسبت های مختلف که برای آن برنامه ریزی فروش دارند با برای مخاطبانشان پیامک ارسال نمایند.

 

 

نکاتی در خصوص بازاریابی و فروش کسب و کارهای کوچک

لازم است به عنوان صاحب کسب و کار کوچک بودجه ی ثابتی به صورت ماهانه برای کسب وکار خود در نظر بگیرید، اینکه صرفا با ایجاد یک صفحه در شبکه های اجتماعی انتظار داشته باشیم مشتریان خود به خود با ما آشنا شوند و در یک پروسه طولانی به ما اعتماد کنند راهبرد صحیحی نیست ما باید با تبلیغات درست صدای کسب و کارمان را به گوش مشتری برسانیم و با شفاف سازی از روند کسب و کارمان اعتمادسازی را تسریع کنیم در این میان یک روش رایگان اما پربازده برای معرفی محصولات کسب و کارهای کوچک استفاده از بازاریابی دهان به دهان است، اینکه شما با تولید محصول با کیفیت فارغ از کمیت، ارتباط همدلانه با مشتری، خدمات پس از فروش که تعمیرات را برای مشتریان خود انجام بدهید ، تعلق خاطری برای مشتری از طرف خود ایجاد کنید و  مشتری را به هوادارتان تبدیل کنید تا این فرد بتواند در جامعه ی کوچک نزدیکان خود که به او اعتماد دارند محصول شما را معرفی و به رشد فروش شما کمک کند.

مورد دیگری که برای رشد فروش کسب وکارهای کوچک توصیه می شود حضور در پلتفرم های فروش است که به صورت مارکت پلیس (بازارگاه) این امکان را برای شما فراهم می آورند که برای خود یک غرفه مجازی بسازید و از طریق قابلیت های بازاریابی آن پلتفرم محصول خود را در معرض دید مشتریان قرار دهید مانند باسلام، دیجی کالا، بانی مد و...

این دورهمی به مدت دو ساعت در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار گردید.

 

افراد زیادی متکی به آزمون و خطا در انجام کارها هستند، اما افراد موفق طرفدار یادگیری و استفاده از تجربیات دیگرانند.
مامی‌کا، اجتماعی از
مامان کارآفرین های موفق است...

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید